11 de maig de 2015

Crònica de la jornada sobre la municipalització dels serveis

Aquest passat dijous, dia 7 de maig, es realitzà a l’Arcada, Espai Obert, una interessant xerrada sobre el procés de municipalització dels serveis públics i els avantatges que aquest comporta, tant en l’àmbit de la qualitat del servei com en l’àmbit de l’eficiència econòmica. L’acte, que fou presentat per Lluís Salada, membre de la Sectorial de Territori i Medi Ambient de Som Poble, comptà amb les intervencions de Joan Gaya, exgerent del Consorci per a la Gestió Integral d’Aigües de Catalunya i de Jordi Colomer, ambientòleg i extècnic responsable del programa de municipalitzacions d’Arenys de Munt.

Una trentena de persones assistiren a un acte en el qual s’explicaren alguns dels beneficis de municipalitzar els serveis. Al llarg de la conferència es destacà que un servei gestionat públicament suposa un estalvi econòmic d’un 35% de mitjana, respecte a un servei de gestió privada. Aquest estalvi ve donat, sobretot, per dos factors essencials: per una banda, la gestió directa implica, en la majoria de casos, el no pagament de l’IVA, amb la qual cosa l’Ajuntament es pot estalviar fins a un 21% del cost del servei. Per l’altra, els beneficis empresarials passen a ser ingressos pel consistori, que pot reinvertir en el servei o en la millora d’altres coses elements del municipi.  A més dels factors estricament econòmics, el control públic del servei comporta poder exercir un control directe sobre el mateix; poder oferir una major transparència de la gestió del mateix; suprimir les contradiccions entre la maximització dels interessos, propi de l’empresa privada, i l’oferta d’un servei públic de qualitat; propiciar una major implicació dels tècnics i la ciutadania a la gestió d’un servei que senten com a propi, etc. 

Per Som Poble, la municipalització de serveis és una de les prioritats polítiques i socials que ha d’adoptar el consistori de cara a la pròxima legislatura. Serveis com l’aigua o la recollida d’escombraries han de passar a ser gestionats de manera directa per oferir un millor servei als ciutadans i, a la vegada, tenir control sobre les empreses que l’ofereixen, per evitar, entre altres coses, contraure el deute astronòmic que actualment l’Ajuntament del Vendrell té amb algunes de les empreses privades que ofereixen serveis municipals al nostre municipi. Aquest és un dels pilars fonamentals que hem de construir per aconseguir un Vendrell millor, de tots i totes, un Vendrell on els serveis no siguin un negoci, sinó una eina per satisfer les necessitats dels vendrellencs i les vendrellenques.

    Imatge de l'acte. Font: elaboració pròpia

0 comentaris:

Publica un comentari

Twitter Facebook Favorites More

 
Dissenyat per Som Poble - El Vendrell | 2014